Welkom in het bos
d’Ye wil met ‘Welkom in het bos’ ook nieuw publiek aantrekken
‘De groep durft ook iets anders’
EDAM – In het Damhotel ging afgelopen weekend het nieuwe voorjaarsstuk van de Edamse toneelvereniging d’Ye in première. Met het absurdistische stuk ‘Welkom in het Bos’ van schrijver/regisseur Alex van Warmerdam, bekend van films als ‘Grimm’ en ‘Abel’, heeft de groep gekozen voor een gewaagde voorstelling, waarbij het publiek naast een avond vol humor ook geconfronteerd wordt met de donkere kanten van de samenleving. “Het is gedurfd toneel”, aldus Karlo Severdija. “Daarbij komt ook de brutale kant aan bod. Soms voel je de gruwelijkheden in de lucht hangen.” Severdija werkt nu voor de derde maal samen met d’Ye. Waar de voorgaande jaren de leescommissie van de toneelvereniging het uit te voeren toneelstuk koos, droeg Severdija dit jaar echter zelf de keuze aan. “De vorige stukken waren zeker niet slecht, maar met die teksten had ik niet zoveel te zeggen. d’Ye is een groep die het aandurft iets anders op te voeren dan een gewone klucht, om Edam een beetje te shockeren. Maar dat moet je niet alleen durven, dan moet je ook doen.” Met ‘Welkom in het bos’ gebeurt dat volgens de regisseur zeker. Het stuk is een eigentijds sprookje met absurdistische invulling. Twee vrouwen vluchten weg uit hun veilige dagelijkse leventje naar een bos waar de vreemdste mensen en wezens wonen. Door elk van hen worden ze met zichzelf en de realiteit geconfronteerd. Zijn ze wel bereid mensen in nood te helpen? En in hoeverre zijn ze opgewassen tegen vluchtige verleidingen? De lelijkste kanten van de mens komen naar boven en de zogenaamde verdraagzaamheid en hulpvaardigheid van onze samenleving worden in twijfel getrokken. Voor regisseur Severdija was de keuze voor een stuk van Van Warmerdam snel gemaakt. “Het is in Nederland mijn lievelingsschrijver. Zijn taalgebruik is snel, dynamisch en grof. Door de combinatie van beeld en tekst, die soms juist totaal niet met elkaar stroken, legt hij op een absurdistische manier een dubbele boodschap in zijn stukken waarmee hij fantastische inzichten in de Nederlandse en Noord-Hollandse samenleving biedt. Die inzichten vind ik heel herkenbaar.” Wat Severdija, zelf afkomstig uit Joegoslavië, bijvoorbeeld opvalt, is de geslotenheid van de Nederlanders. “Iedereen bewaakt zijn eigen leventje. Natuurlijk kent ieder persoon zijn misère en slechte kanten, maar dat wordt allemaal netjes binnen vier muren gehouden. Naar buiten toe zijn we allemaal goed opgevoede engelen. De Joegoslavische cultuur is emotioneel veel opener en gevoelens worden gemakkelijker getoond.” In eerste instantie was Van Warmerdam voor de spelers even wennen. “Ze moesten er zoeken naar de interpretatie van de tekst. Het is geen lineair verhaal met een duidelijk plot en personages die zich gaandeweg ontwikkelen. Het zijn juist rare karakters die ver verwijderd zijn van de realiteit, zoals elven en Tarzan. Om het stuk duidelijk te maken heb ik zelf korte passages toegevoegd.”
Drempel verlagen
Met “Welkom in het bos’ hoopt Severdija naast de trouwe fans ook een nieuwer publiek aan te trekken. “Een regisseur moet ernaar streven de drempel tot toneelbezoek bij iedere voorstelling weer te verlagen. Toneel is voor veel mensen een rare kunst waarvoor men netjes en met een das om naar de schouwburg gaat. Dat stijve idee probeer ik te doorbreken.” Om de eigen groep te vernieuwen riep d’Ye hulp in van Vluchtelingenwerk Edam-Volendam en scholengemeenschap De Triade en vond een aantal enthousiaste, jonge spelers. “Iedereen kan toneel spelen. Als je elkaar maar begrijpt en vertrouwt, kun je doen wat je wilt. Het leek me een goed idee scholieren en vluchtelingen bij onze activiteiten te betrekken. Daardoor hebben we nu een allochtone elf. Onverwachts voegde dit een nieuwe laag toe aan het maatschappijkritische toneelstuk.” “In het verhaal heeft de elf hulp nodig, maar de andere personages werken niet mee. Veel vluchtelingen komen dezelfde situatie tegen in Nederland. Het is dus niet zomaar een elf, maar een elf met een message!
NHD
Gespeeld | maart/april 2006 |
Spelers | Hans de Jong, José Vlak, Simone de Boer, Ben Kuenen I, RT, Ben Kuenen II, Rob de Wijn, Michael Runderkamp, Nils ten Kate, Irma Keijzer, Petra Kemper |
Regie | Karlo Severdija |
Licht & Geluid | Kees Runderkamp & Maarten Groot |
Decor | Irma Keijzer, Remco van Poelgeest, Marc Spaans, Lissy Sloots, Ron van Tuijl, Peter Sloots |