Come back to the 5 and dime Jimmy Dean, Jimmy Dean
Toneelvereniging d’Ye met uitmuntende ‘Jimmy Dean’
Een kleurrijk, origineel en boeiend toneelspel van d’Ye in Nohol. De verschillende karakters werden voortreffelijk gespeeld en zelfs de drie bandleden, die de live muziek verzorgden, lieten hun acteertalenten niet achterwege. De deuren gaan open en het publiek baant zich een weg over het met zand bestrooide toneel. Omdat de tribune grotendeels gelijkvloers is, maken sommigen zich al snel zorgen of ze alles wel goed kunnen zien. Als de spelers eenmaal op het podium staan en hun rollen vertolken, wordt dat gevoel echter snel weggevaagd. Iedereen wordt meegevoerd in het verhaal vol intriges en emoties. “Jimmy Dean, Jimmy Dean, waar ben je?”, roept Riet Peereboom alias Juanita vanachter de bar. Zij en moeder Mona maken zich zorgen om de ‘zwakzinnige’ jongen die er in zijn eentje vandoor is. Al snel komen vier andere vrouwen binnenlopen, op de twintigste sterfdag van hun idool James Dean. Zoon Jimmy blijkt een grote rol te spelen in de lange reeks verborgen geheimen die aan het licht komen. Af en toe zingen de vrouwen met z’n allen een lieed. De godsdienstige Juanita gaat bij die scènes volledig uit haar dak, tot groot genoegen van het publiek. Ook Martine Hamstra , die Sissy speelt, weet hoe ze de bezoekers aan het lachen moet krijgen. Ze speelt met veel passie en komt daardoor heel overtuigend over. Vooral bij Mona, vertolkt door Steffie van Montfort, lopen heden en verleden door elkaar. De kreet die ze slaakt als ze hoort dat James Dean door een ongeluk om het leven is gekomen, is oorverdovend en gaat door merg en been. Joe (Steven Boegem) loopt tijdens de hele voorstelling in een pakje rond dat maar weinig om het lijf heeft. Lissy Sloots speelt de mysterieuze Joanne die veel met haar rug naar het publiek toestaat. Petra Kemper heeft duidelijk geoefend op haar aanstekelijke schaterlach, die ze meermalen tijdens de voorstelling laat horen. Vooral Edna Louise, gespeeld door Irma Keijzer, is slachtoffer van haar meedogenloze opmerkingen. Keijzer raakt als schrikkerige en onzekere vrouw geen moment uit haar rol. Ellie van Montfort en Eva Kluit hebben maar een kleine rol. Toch sluiten ze het indrukwekkende toneelstuk uitstekend af.
NHD, Elly Molenaar
d’Ye schittert met ‘Jimmy Dean’
Toneelvereniging d’Ye speelde afgelopen vrijdag en zaterdag in de Nohol de voorstelling ‘Kom terug, Jimmy Dean, kom terug’ van schrijver Ed Graczyk. Ook vrijdag 18 en zaterdag 19 november kunt u nog terecht voor een avondje ouderwets genieten.
Zes vrouwen, die zich “The Discipels of James Dean” noemen, komen samen op de twintigste sterfdag van hun idool. Mona, overtuigend gespeeld door Steffie van Montfort, is een dromerige, geobsedeerde vrouw met astma. Ze heeft de laatste twintig jaar van haar leven gewerkt in het café/winkeltje in een heet en gortdroog Texaans dorp. Nu staat de overbezorgde controlfreake Juanita achter de tap (Riet Peereboom). Met Gods woord en bijbel als wankel houvast excelleert zij in deze rol. De zwijgende cowboy Lester T. (Ben Kuenen) hangt uit verveling veelvuldig bij Juanita aan de bar. Sissy lijkt alle wijsheid in pacht te hebben en schept graag op over haar grote boezem en haar seksuele escapades. Deze rol wordt door Martine Hamstra sterk neergezet. Alleen drie andere Discipels verschijnen nog op de reünie: Stella-Mae, getrouwd met een rijke oliebaron. Petra Kemper zet deze ietwat naïeve drama queen mét zenuwlachje, verdienstelijk neer. De eeuwig zwangere Edna-Louise is er ook. Irma Keijzer weet door haar subtiele mimiek en spel deze ‘simpele huissloof’ heel goed neer te zetten. Ten slotte komt Joanne langs. Lissy Sloots vertolkt deze rol van mysterieuze voorbijganger prima. Zij blijkt een oude bekende en is terug gekomen om een aantal zaken recht te zetten. Naast de ontroerende en indringende momenten, valt er ook genoeg te lachten. Sowieso de onderlinge dialogen met de nodige bittere humor, maar bijvoorbeeld ook als vriend Joe (Steven Boegem) een aantal playbackacts neerzet. Het muzikale gelegenheidstrio (George Lautenschütz, Christiaan Wijnandts en Peter Sloots) past uitstekende in het geheel en geeft deze tragikomedie meer dan een extra tintje. Regisseur Karlo Severdija laat tot slot de Mona en Sissy van nu opdraven. Ellie van Montfort en Eva Kluit zorgen voor een mooie én verrassende afsluiting van dit prachtige stuk.
Witte Weekblad, Hanneke van der Jagt
Gespeeld | november 2005 |
Spelers | Steffie van Montfort, Martine Hamstra, Riet Peereboom, Irma Keijzer, Petra Kemper, Lissy Sloots, Ben Kuenen II, Stefen Boegem, Ellie van Montfort, Eva Kluit, José Vlak (understudy) |
Regie | Karlo Severdija |
Live Muziek | Peter Sloots, George Lautenschutz, Christiaan Wijnandts |
Productie | Simone de Boer |
Licht & Geluid | Kees Runderkamp, Maarten Groot |
Decor | Irma Keijzer, Petra Kemper, Simone de Boer, Remco van Poelgeest, Marc Spaans, Henk van Montfort, Peter Sloots, Ron Tuijl |