Aan het eind van de aspergetijd
Actrices spelen met heel hun wezen
Een vrouw van middelbare leeftijd, die naar de grote stad is verhuisd om haar acteerambities waar te maken, komt een aantal dagen op bezoek bij haar oudere zussen, die het ouderlijk dorp nooit hebben verlaten. Haar nicht van begin 20 is verliefd op een Pool, die als seizoensarbeider asperges plukt, maar haar moeder staat niet achter die relatie. Al snel blijken alle vrouwen hun eigen (relationele) problemen te hebben. Vier dames van d’Ye spelen ‘Aan het eind van de aspergetijd’ van Frank Houtappels levensecht. Vooral de beweegredenen van de drie zussen zijn door hun spel geheel geloofwaardig. Met heel hun wezen maken ze hun onderlinge relaties duidelijk. Er is weinig fysieke actie op het toneel, maar door uitmuntende mimiek en intonatie blijft het stuk boeiend van de eerste beweging tot het laatste woord.
Een diner in de tuin van zus Aggie gaat over in een drankfestijn. Dat zorgt er mede voor dat de spanningen bijzonder hoog oplopen. Hoewel de gesprekken steeds ernstiger vormen aannemen, weten de actrices het spel te verluchtigen met droge opmerkingen of overdreven bewegingen, die voorstelbaar zijn in de staat van dronkenschap waarin de zussen verkeren. Vooral Bonnie de Ligny is een ster in dit laatste aspect, terwijl Martine Hamstra zich het eerste compleet eigen heeft gemaakt.
Foto's: Erik Vlugt
Mooi is het kleurgebruik van de kostuums. Iedere vrouw gaat gekleed in haar eigen kleur, die haar karakter onderstreept. De vrijgeestige actrice Francien (Steffie van Montfort) in felrood, de degelijke en licht naïeve Kitty (Bonnie de Ligny) in bruintinten, kapster Aggie (Martine Hamstra) in paars-blauw en haar dochter Sophie (Pauline Kuenen) in helder paars. De paarse tas die Francien bij zich draagt bevestigt haar betrokkenheid bij het lot van Sophie. Het decor is eenvoudig, maar doeltreffend. Twee kappersstoelen en –voetsteunen tekenen een complete kapsalon, een bank en bijzettafel een comfortabele huiskamer en een tuintafeltje met houten klapstoelen een groene tuin. De kwaliteit van het spel speelt ook hierin een rol, zoals blikken die duidelijk in de spiegel worden geworpen en zo het kapsalonidee versterken.
Noordhollands Dagblad, Faralda Houthuijsen
Uitgevoerd: april 2015
Spelers: Bonnie de Ligny, Martine Hamstra, Pauline Bras, Steffie van Montfort
Regie: Mijs Heesen
Licht & geluid:Cor Driesten, Maarten Groot
Decor: De decorploeg